Король латиноамериканської музики, «El Rey de los Timbales» - тимбалеро Тіто Пуенте

 

На честь Місяця латиноамериканської спадщини в США сьогоднішній анімаційний відеоролик Doodle Doodle вшановує життя та спадщину американського «нуйоріканського» музиканта та всесвітньо відомого артиста Тіто Пуенте (Tito Puente):


Про художника

Дудл, який проілюстрував нью-йоркський пуерториканський художник Карлос Апонте, показує, як Пуенте грає на барабанах у різні моменти свого життя.

Нижче Карлос ділиться своїми думками щодо створення цього дудла:

- Чому ця тема була важливою для вас особисто?

Відповідь: Ця тема була важливою, тому що Тіто був частиною мого музичного досвіду, коли я ріс у Пуерто-Ріко. Моя тітка познайомила мене з Тіто Пуенте через Ла Лупе, відомого співака в Пуерто-Ріко та Нью-Йорку. Тіто був як Свенгалі для таких талантів, як Селія Крус. Він був відомим ім’ям. Тож Тіто був частиною мого пуерториканського саундтреку.

- Які були ваші перші думки, коли вам запропонували попрацювати над цим дудлом?

Відповідь: Мої перші думки були про мою тітку, яка познайомила мене з його музикою та звуком Motown. Вона була б у захваті і гордості, але, на жаль, минулого року вона померла.

- Яке повідомлення, на вашу думку, люди перенесуть із вашого дудла?

Відповідь: Я відчуваю, що є кілька повідомлень. Любіть те, що ви робите, тренуйтеся, навчайтеся та будьте якнайкраще. Якщо ви відзначитеся, все інше стане на свої місця. Немає ярликів. Ті, кому це легко вдається, довго не живуть. Тіто був прекрасним прикладом; він був найкращий!

Ким був Тіто Пуенте?

Різноманітно талановитий артист пуерториканського походження, Тіто Пуенте був перкусіоністом, композитором, автором пісень, звукозаписувачем і керівником оркестру, найбільш відомим своїми танцювальними мамбо та латиноамериканськими джазовими творами.

Його кар’єра охоплює п’ять десятиліть, тому його часто називають «El Rey de los Timbales» і «Королем латиноамериканської музики».

Окрім того, що дудл віддає данину поваги майстрові нуйоріанської музики, він відзначає Місяць національної латиноамериканської спадщини в США.

Що таке Місяць латиноамериканської спадщини в США?

Щороку в США з 15 вересня по 15 жовтня проводиться Місяць національної іспаномовної спадщини, вшановуючи історію, музику та культуру своїх громадян, родинне походження яких з Іспанії, Мексики, країн Латинського Карибського басейну та Центральної та Південної Америки.

15 вересня знаменний тим, що це річниця незалежності латиноамериканських країн Коста-Ріки, Сальвадору, Гватемали, Гондурасу та Нікарагуа.

Біо

Ернест Ентоні Пуенте-молодший (Ernest Anthony Puente) народився 20 квітня 1923 року в Гарлемському госпітальному центрі в іспанському районі Гарлем Нью-Йорка.

Його мати звала його «Ернестіто», що означає «маленький Ернест», що пізніше було скорочено до «Тіто».

Його батьки були вихідцями з Пуерто-Ріко, а сім’я жила в іспанському районі Гарлем Нью-Йорка (Spanish Harlem).

Звуки пуерториканської та кубинської музики наповнили його дитинство та вплинули на його музику, як і звуки біг-бенду, які він любив слухати по радіо. Він виявляв значний музичний талант. Його ранній інтерес до гри на барабанах викликав скарги на шум з боку сусідів його родини, які благали його матір дати уроки Тіто.

Його мати побачила його музичний потенціал і записала його на уроки фортепіано.

Свою кар’єру барабанщика він розпочав у підлітковому віці – саме у 13 років він став професійним музикантом і згодом навчився грати на кількох інструментах, зокрема на фортепіано, саксофоні, вібрафоні та тимбалі (парні барабани з високим звуком).

Талант Пуенте розквітнув завдяки урокам гри на барабанах. Він грав для Happy Boys Федеріко Пагані (Federico Paganis Happy Boys), а в 40-х він приєднався до історичного оркестру Мачіто (Machito Orchestra), коли їхнього барабанщика призвали до участі в Другій світовій війні.

Machito Orchestra – нью-йоркська латиноамериканська джазова група, заснована в 1939 році. Це був його великий прорив, і Пуенте грав з ними, поки його також не призвали до флоту в 1942 році. Тобто під час Другої світової війни він служив у військово-морському флоті, грав на альт-саксофоні як командир корабельного оркестру, а також на понад десяти інших інструментах.

Тіто звільнили через три роки і він вступив до Джульярдської музичної школи (Juilliard School of Music), де він з 1945 по 1947 роки навчався диригувати та оркеструвати.

У 1947 році Пуенте створив власну групу з 10 учасників, яку він розширив через два роки, включивши чотири труби, три тромбони та чотири саксофони, а також низку перкусіоністів і вокалістів. Саме тоді він почав розвивати свій характерний стиль виконання.

Tito Puente Orchestra він створив у 1948 році і швидко завоював репутацію завдяки своїм виступам, які заохочували глядачів виходити на танцпол. Його гурт став регулярним звуком у Palladium Ballroom, де збирав натовпи та допомагав популяризувати мамбо, форми танцю кубинського походження.

Пуенте був відомий своїми приголомшливими навичками гри на тимбалах (або литаврах), а також тим, як він поєднував інструменти біг-бенду та джазові гармонії з афро-кубинською музикою. Він писав твір, який починався як джаз, а потім додавав до нього латиноамериканський ритм. Під час своїх виступів Тіто виділяв перкусію в центр уваги та святкував музику танцями та радістю. Його заразлива енергія та динамічні виступи на сцені швидко зробили його зіркою.

Він досягає вершини своєї популярності в 50-х роках, коли разом з іншими латиноамериканськими музикантами, такими як Тіто Родрігес (Tito Rodríguez) і Перес Прадо (Pérez Prado), він допоміг донести таки афро-кубінські та карибські звуки до мас в Америці.

Саме у цей час розпочався золотий вік мамбо. І Тіто Пуенте називали "Ель Рей" – El Rey de los Timbales” (дослівно: «Король тимбалів»), король мамбо-музики.

Фото обкладинки вінилу

Із зростанням його репутації зростав і його репертуар, додаючи інші латиноамериканські та афро-кубинські танцювальні ритми, такі як домініканська меренге, бразильська босанова та кубинська ча-ча.

Окрім мамбо-руху, Пуенте експериментував з іншими жанрами латиноамериканської музики, такими як Boogaloo, Pachanga та, зрештою, Salsa.

Термін «сальса» вперше з’явився в 1960-х роках, коли його використовували для опису музики, яка десятиліттями була основою репертуару Пуенте. Незважаючи на те, що сальса — як окремий жанр — бере свій початок у кубинській музиці сон, цей термін часто застосовували узагальнено до широкого спектру популяризованих латиноамериканських танцювальних форм, таких як ті, які виконує Пуенте.

Його вважали музичним піонером за його творчість та експерименти, а також відповідальним за популяризацію латинської музики в Сполучених Штатах. Тіто знайомив американську аудиторію з низкою латиноамериканських музикантів, особливо з кубинською співачкою Селією Круз (Celia Cruz).

У 1990-х роках він зіграв самого себе у фільмі «Королі мамбо» (The Mambo Kings”), що допомогло відновити усвідомлення його музики.

Разом з Маріо Баузою (Mario Bauza), Мачіто (Machito) та Діззі Гіллеспі (Dizzy Gillespie), Пуенте був відповідальним за незмінну популярність латиноамериканського джазу афро-кубинського походження аж до кінця 20-го століття.

Його майстерність, музичний талант і відданість виступам тримали його в центрі уваги з його ранніх виступів у 1940-х роках і аж до його смерті в 2001 році.

Не задовго до цього, Пуенте грав від 200 до 300 виступів на рік. Тобто, коли він помер у віці 77 років, Тіто все ще регулярно виступав!

Саме після шоу в Пуерто-Ріко в 2001 році у Пуенте був серйозний серцевий напад. Його доправили до Нью-Йорка, де він помер від ускладнень після операції 1 червня 2001 року. Він був похований на кладовищі церкви Святого Антонія в Нанует, округ Рокленд, Нью-Йорк. Після смерті Тіто люди багато днів чекали в чергах, щоб попрощатися з ним.

Дійсно, Тіто Пуенте є обличчям латиноамериканської музики для багатьох людей.

Дискографія 

Пуенте почав записуватися з RCA Victor у 1950-х роках. Він продовжував записувати, співпрацювати та виступати протягом наступних кількох десятиліть.

Тіто підтримував щільний графік виступів, виступаючи з провідними джазовими музикантами, такими як Джордж Ширінг (George Shearing) і Вуді Герман (Woody Herman), а також з багатьма зірками латиноамериканської музики, а пізніше — із симфонічними оркестрами.

Наприклад, Тіто співпрацював з Селію Круз:

Латиноамериканські легенди Селія Круз і Тіто Пуенте виступають на The Tonight Show з Джеєм Лено в 1992 році

Лише подивіться, як Пуенте самовиражається та спілкується з іншими музикантами!

Tito Puente y Giovanny Hidalgo-Celebremos:

● El Rey del Timbal Tito Puente, Sheila E and Pete Escovedo:

Крім своєї діяльності у якості лідера оркестру та інструменталіста, Пуенте також написав багато пісень, серед яких «Babarabatiri», «Ran Kan Kan» і «Oye Como Va», які були найпопулярнішими.

До речі, «Ran Kan Kan» — це його перший професійний запис треку. А ще — саундтрек сьогоднішнього Doodle на честь Тіто.

А ще Пуенте часто жартував, що наживається на записі хіта Сантани (Santana) «Oye Como Va», який він написав. Він казав: «Я отримую гарний гонорар».

Але Тіто полюбили також за сотні інших пісень, зокрема:

Mambo Gozon, Quimbara, Que te pedí, I Like it, Mambo Birdland, Ay Cariño, Niña Y Señora, Timbale Solo, Salsa Y Sabor, Para Los Rumberos, Mambo Beat, Mambo Gallego, Picadillo, Tito On Timbales, El Rey del Timbal, Déjame Soñar, Hong Kong Mambo, El Cayuco, Take Five, Pachito Eché, La Guarachera, Hay que trabajar, Sabor Gitano, Abaniquito, Maria Cervantes, A Gozar Timbero, Lullaby of Birdland.

Мої улюблені пісні, під які я завжди танцюю, це:

● Oye Como Va

● Quimbara

«Dance Mania», мабуть, був найвідомішим альбомом Пуенте.

Взагалі, за 60 років у бізнесі Тіто Пуенте записав понад 118 власних приголомшливих альбомів, і його записували на десятках інших — більше, ніж будь-який інший лідер гурту timbales на сьогоднішній день.

Під час своєї кар’єри він також писав саундтреки до багатьох фільмів, таких як «The Mambo Kings» та «Calle 54».

Успіх, присутність і музикальність Пуенте широко відомі та шановані досі.

Нагороди

Спадщина Тіто Пуенте була визнана багатьма способами. Він отримав п'ять премій Греммі за своє життя, а також численні інші нагороди.

Його посмертно відзначили на першій в історії Латинській премії «Греммі» за життєві досягнення.

Серед інших відзнак він також отримав почесні ступені та президентське визнання.

У 1969 році він отримав ключ від Нью-Йорка.

Він був нагороджений Американською національною медаллю мистецтв у 1997 році Національним фондом мистецтв у Вашингтоні, округ Колумбія.

А також він був введений до Зали слави біг-бенду та джазу в 1995 році та до Зали слави Товариства ударних мистецтв у 2001 році.

Він був нагороджений зіркою на Голлівудській алеї слави за запис на 6933 Hollywood Boulevard у Голлівуді, Каліфорнія, 14 серпня 1990 року.

5 червня 2005 року він був посмертно нагороджений зіркою на Алеї слави Юніон-Сіті.

У цей день (11 вересня)  у 2021 році в Східному Гарлемі, Нью-Йорк, було відкрито пам’ятник Тіто Пуенте.

А вулицю Гарлема, на якій він виріс — E. 110th Street — перейменували на Tito Puente Way, щоб вшанувати його життя та спадщину.

Цікавинки 

● Пуенте грав на кількох інструментах, у тому числі на фортепіано, саксофоні, вібрафоні та тимбалі – типу подвійного барабана, який часто використовується в латинській музиці.

● Він був тимбалеро (грав на тимбалі), який почав грати на інструменті, стоячи перед оркестром. До Пуенте тимбали завжди грали з сидячого положення позаду оркестру.

● Тіто зіграв у кількох фільмах, у тому числі «Дні радіо» (Radio Days, 1987) і «Королі мамбо» (The Mambo Kings, 1992).

● Він також брав участь у кількох відомих шоу, зокрема «Сімпсонах» і «Вулиці Сезам».

● Окрім музичних заслуг, які він отримав протягом своєї кар’єри, Пуенте також був глибоко відданий створенню можливостей для латинської спільноти. У 1979 році він запровадив стипендіальний фонд, який підтримував перспективних молодих латинських перкусіоністів протягом понад 20 років.

● Він зображений на одній із п’яти пам’ятних марок США на честь легенд латинської музики, випущених 16 березня 2011 року.

Forever Latin Music Legends Tito Puente single, postage stamp

● Тіто Пуенте подарував свій Drum set Національному музею американської історії.

Timbales used by Tito Puente

Ця барабанна установка була виготовлена компанією Latin Percussion, Inc. у Гарфілді, штат Нью-Джерсі, приблизно в 1990-1996 роках. Вона складається з литаврів, двох дзвіночків і підставки. Її використовував Тіто Пуенте на церемонії закриття Олімпійських ігор 1996 року в Атланті. Тимбали були створені та налаштовані з логотипом Олімпійських ігор 1996 року Реєм Грегалесом з Latin Percussion, Inc.

Цитати 

Завершити цей великий огляд життя та досягнень відомого американського музиканта  пуерторіканського походження Тіто Пуенте я хочу його особистими гарними висловами.  

«До 2000 року я хочу стати першим латиноамериканським музикантом, який буде грати на Місяці».

«Якщо немає танцю, немає музики».

* * * 

Матеріал підготувала Cat, Катя Заблоцька

Джерело 

Джерело 1

Джерело 2

Джерело 3

Джерело 4

Джерело 5


#GoogleDoodles #Jazz #NewYork #salsaMusic #PuertoRico #USA #mambo #kingofmambo #elrey #salsa #titopuente #timbales #latinamerican #тітопуенте #титопуэнто #мамбо #сальса #тимбалеро #тимбала #латинськамузика #музика #джаз #mambokings #латиноамериканськамузика #elreydelostimbales #oyecomova #quimbara #артист #пуерториканський #музикант #композитор #авторпісень #drummer #drums #перкусіоніст #перкусія #композитор #барабани #TitoPuenteOrchestra #корольмамбо #карлосапонте #селіякруз

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

История танца. ЧАРЛЬСТОН

Обувь, одежда для swingdance. В чем тренироваться.